4 عامل موثر بر هزینه طراحی سایت

هزینه طراحی سایت چقدر است و به چه چیزهایی بستگی دارد؟
هزینه طراحی سایت چقدر است و به چه چیزهایی بستگی دارد؟

در این مقاله سعی می‌کنم جزئیات و عوامل موثر بر قیمت گذاری خدمات طراحی یک وب سایت رو براتون شرح بدم. با این هدف که انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

حالا می‌پرسید «هزینه طراحی سایت چقدره و به چه چیزهایی بستگی داره»؟ جواب کوتاه اینه که «بستگی داره»! نا امید شدید؟ شرمنده که جواب ساده و کوتاهی نداشتم ولی در ادامه به چه چیزهایی بستگی داره رو براتون شرح خواهم داد.

عوامل موثر بر هزینه طراحی سایت

1) نام دامنه – Domain Name

نام دامنه، واژه یا گروه واژه‌ایه که مرورگر وب سیستم مشتری رو به آدرس میزبان سایت شما، که بصورت عدد هست (نشانی آی پی – IP Address)، منتقل می‌کنه. اگر بخوام تو دنیای واقعی به چیزی تشبیه‌ش کنم، مثل اسم یک ساختمان می‌مونه. مثلا وقتی به تاکسی بگید «من رو ببر تئاتر شهر». واژه تئاتر شهر مثل اسم دامنه‌است، آدرس «چهارراه ولیعصر، ضلع غربی پارک دانشجو، ساختمان تئاتر شهر» مثل IP Address هست و میشه راننده تاکسی یا در واقع حافظه‌ی ایشون رو به سامانه نام دامنه (DNS) تشبیه کرد. ملک تئاتر شهر هم میزبان (Host) سایته.

اسم دامنه رو در مرورگرتون وارد می کنید. شرکت ارائه کنند خدمات اینترنت شما از بین داده‌های موجود در سیستم خودش و یا DNSهای دیگه، آدرس متناظر با اون دامین رو پیدا می‌کنه و درخواست شما رو به آدرس سرور موجود در اون آدرس هدایت می‌کنه. سرور مربوطه درخواست شما رو دریافت می‌کنه و بین فایل‌های موجود در حافظه‌ش، فایل‌های مربوط به دامین درخواستی شما رو پیدا کرده و به شما serve می‌کنه.

بریم سر اصل مطلب. میشه گفت ثبت دامنه قسمت کوچکی از هزینه‌های شما رو شامل خواهد شد. اگر دامنه ir باشه که خیلی کمتر. البته این به شرطیه که دامنه رو خودتون ثبت کنید. یعنی صفر کیلومتر باشه. اگر بخواهید دامنه‌ای به اصطلاح رند رو که قبلا ثبت شده از صاحبش بخرید؛ اون یک چیز دیگه است. [راستی من چندتا دامنه رند و کوتاه دارم که برای فروش گذاشتم.]

در تاریخی که دارم این مطلب رو می‌نویسم (۲۹ مرداد ۱۴۰۰) بهترین قیمت دامنه com که من ازش خبر دارم ۲۳۵ هزار تومن-سالانه و متعلق به iranserver هستش که برخلاف خیلی از شرکت‌ها، هنگام صدور فاکتور، مالیات بر ارزش افزوده رو به صورتحساب اضافه نمی‌کنه. ولی الان همه شرکت‌ها دارند اعلام می‌کنند، قراره قیمت دامنه com بالا بره. ایرنیک هم گویا قصد افزایش قیمت داره ولی خبر ندارم رسما اعلام کرده یا نه، اما به همین خاطر خیلی از نماینده‌ها مبلغ ثبت دامنه ir رو از ۵ الی ۸ هزار تومن به ۲۰ الی ۲۵ هزار تومن رسوندند. ولی خود irnic همچنان با قیمت قبلیش یعنی ۱۶ هزار تومن ثبت می‌کنه.

راستی، اگر به whois یک دامنه ثبت شده ir که خیلی خفنه ولی ازش استفاده نمی‌کنند نگاه کردید و تاریخ انقضا و حذف شدنش حساب کردید و امیدوار هستید که صاحب قبلیش تمدید نکنه تا دامنه به شما برسه؛ اگر همه‌ی این شرایط جور شد و نوبت به شما رسید، بهتره از خود nic.ir برای ثبت اقدام کنید. چون به نظر می‌رسه ایرنیک اولویت رو به مشتریای خودش میده تا اون‌هایی که از طریق نمایندگان ثبت می‌کنه. از روی تجربه می‌گم.

2) میزبانی – هاست – سرور

قسمت دیگه‌ای از هزینه‌های ساختن یک سایت متعلق به میزبان سایت شماست. میزبان یا هاستینگ، قسمتی از فضای هارد دیسک یک کامپیوتر سرور هستش که وظیفه‌ش پردازش و ارائه محتویات سایت شما به بازدیدکننده‌ست. اگر بخوام مثالی که در قسمت «نام دامنه» زدم رو به اینجا هم تعمیم بدم، میزبان، ساختمون و اتاق‌هاییه که محتویات شما رو در خودش جا میده. سرور هم، ملک و زمینی هست که اون ساختمون و اتاق‌ها رو درش جا میده.

استفاده از میزبانی اشتراکی مثل سکونت در یک برج چندین طبقه است. شاید یک یا چند واحد در اختیار شما باشه. حتی شاید چندین طبقه از برج رو صاحب باشید. ولی باز زیرساخت‌های مهم رو با خیلی‌های دیگه شریکید. ولی به کار بردن سرور مجازی VPS، مثل زندکی در آپارتمان‌های عادی شهری هستش. شما هنوز هم آب و برق و گاز و امنیت و … رو با چند نفر شریک هستید ولی کنترل شما بیشتره.
در آخر، سرور مجازی مثل یک خانه مستقله. ملک و ساختمان، همه، متعلق به خودتونه.

قبل از همه چیز باید بگم هنگام انتخاب میزبانی برای سایتتون، سراغ هاست‌های خیلی ارزون نرید. اینها معمولا تو خونه با یک خط FTTH و یک کامپیوتر و اگر خیلی شق القمر کرده باشند با یک UPS راه‌اندازی شدند. از طرفی تفاوت اونقدر هم نیست که بگید روی هزینه طراحی سایت تاثیر چندانی بگذاره. مخصوصا که بیشتر این‌ها خودشون رو به جای دیتاسنتر جا می‌زنند و شاید قیمت‌های بیشتری هم طلب کنند. پس اگر دردسر نمی‌خواهید از شرکت‌های معتبری استفاده کنید که امتحان خودشون رو پس دادند.

چه هاستی بهتر است و ویژگی‌های هاست مناسب برای کار شما کدامند؟

همینجا خدمتون عرض کنم این توصیه‌ها برای اونهایی هست که تازه دارند شروع می‌کنند. اگر شما خارج از سایت سابقه دارید، مثلا نشریه با سابقه هستید، فروشگاه دارید، که مراجعه حجم بازدید کننده زیاد رو
  • سایت شخصی و سایت شرکتی
    اگر سایتی که راه‌اندازی می‌کنید که فقط جنبه‌ی کارت ویزیت برای شما داره و در اون فقط چیزهایی مثل معرفی و اطلاعات تماس و رزومه ثبت خواهید کرد و برنامه‌ای برای اضافه کردن مطلب در آینده ندارید. هزینه طراحی سایت شما –قیمت هاست داخل– بسیار پایین خواهد بود. شما می‌تونید حتی سراغ سیستم مدیریت محتوا هم نرید. یعنی یک سایت استاتیک محض، با استفاده از عکس و HTML و CSS و JavaScript، کار شما را راه می‌ندازه. در این صورت، هاست مورد نظر فقط باید بتونه تمام فایل‌های که آماده کردید رو در خودش جا بده و سی‌پی‌یو و رم سرور چندان مهم نیستند. برای احتیاط می‌تونید یک شبکه ارايه محتوا (CDN) مثل cloudflare و maxcdn و … براش تعریف کنید که به قیمت هاست ربطی نداره. البته فعلا سراغ ابر آروان نرید، چون ۱ کیلو بایت هم بار از رو دوش سایتتون برنمیداره؛ ولی چون ایرانی هست آرزو می‌کنم بهتر بشه.
    یعنی میزبانی 50MB تا 200MB برای شما کافی خواهد بود. ممکنه ظرفیت هاست شما رو نرم‌افزارهای آمارگیری مثل Webalizer و AWStats، که معمولا به صورت پیش‌فرض در سرویس‌های میزبانی نصب شده‌ند، پر کنه.
  • وبلاگ
    اگر شاعر و یا نویسنده‌اید، خاطره می‌نویسید و دنبال سنگ صبورید و خلاصه اگر هدف تجاری از ساخت سایت ندارید، وبلاگ گزینه خوبه برای شماست. برای ایجاد وبلاگ یک نرم‌افزار سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس نیاز خواهید داشت. این خودش حدود ۵۰ مگ بعد از unzip شدن حجمش میشه. ۷۰-۸۰ مگ هم باید برای آپدیت شدن بی‌دردسرش، همیشه فضای خالی تو هاست داشته باشید. با احتساب تصاویر و متنی که خواهید نوشت، ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگ می‌تونه ۲ ۳ سال پاسخگوی شما باشه. بعد از اون حساب کار دست خودتون میاد.
  • سایت فروش بلیط و شارژ
    منظورم سایت‌هایی هست که بصورت واسطه عمل می‌کنند و برای فروش کالا‌ها و خدمات خود از سرویس API شرکت‌های دیگه بهره می‌برند و اطلاعت محصول و خریدار، درون سایت خودشون ذخیره نمی‌شه. حالا این می‌تونه ببیط هواپیما و قطار و اتوبوس باشه، شارژ موبایل و اینترنت باشه یا هر چیز دیگه‌ای. اینجور سایت ها هم نیاز پردازشی و ذخیره‌سازی خاصی ندارند. فکر می‌کنم ۵۰۰ مگ زیاد هم باشه. مگر اینکه مشتری زیادی داشته باشند. در این صورت برای پاسخگویی بازدیدکنندگان همزمان، نیاز به رم و قدرت پردازنده اضافی خواهند داشت.
  • مجله اینترنتی
    مجله‌ی اینترنتی، حداقلش اینه که از همون ابتدا بیش از یکی دوتا نویسنده خواهد داشت. و چون هنوز اول کاره و مطالب زیادی ندارند مجبورند وقت زیادی برای پر کردن حداقل صفحه اول بگذارند. همین احتمال اینکه این چند نویسنده همزمان در حال فعالیت باشند رو بیشتر می‌کنه. این باعث میشه که از همون اول به قدرت پردازشی و رم بیشتری احتیاج داشته باشه. علاوه بر اون ماهیت سایت ایجاب می‌کنه که در طول حیات سایت تصاویر زیادی هم درش بکار بره. بنابراین از اینجا به بعد میزبانی‌های ارزان و اقتصادی دیگه به درد نخواهند خورد و توصیه‌م اینه که از میزبانی‌هایی که صراحتا برای وردپرس ارائه می‌شوند استفاده کنید. اگر بخوام برای قیمت میزبانی مثالی بیارم می‌تونم از پلن چیتا ۲ ایران سرور نام ببرم که سالانه حدود ۱/۱ میلیون تومان درمیاد.
  • پرتال سازمانی
    در پرتال‌های سازمانی، ممکنه تنها نیازهای سایت تعیین کننده‌ی مشخصات هاست مناسب نباشه. درسته که معمولا در یک سایت سازمانی، خدماتی از قبیل پرونده الکترونیکی، نامه‌نگاری، ثبت‌نام‌های مختلف، پرداخت‌های مختلف و … ارائه میشه و همین‌ها باعث بالا رفتن مشخصات هاست مناسب میشه ولی جدای این‌ها ممکنه ارگان‌های بالادستی اون سازمان ویژگی‌های دیگه‌ای رو برای سایت شعبه‌ها در نظر گرفته باشه. مثلا امکان داره بخاطر صلاحدید‌های امنیتی بگه باید سایت‌هاتون رو سرور مجازی یا خصوصی باشه. یا در محل باشه. پس اگه شما نماینده‌ی اون سازمان هستید بهتر قبل از اقدام با بخش‌های دیگه‌ی سازمان، مخصوصا حراست، گفتگویی داشته باشید. در حال حاضر قیمت یک سرور مجازی ابری، اگر از ارائه‌کننده‌ای مثل آسیاتک تهیه کنید، می‌تونه از ماهی ۱۲۰ هزار تومن شروع بشه الی ماشاء الله. البته اینجا لازم می‌بینم این رو هم بگم که آسیاتک پستیبانی و مستندات و اینطور چیزها نداره، حداقل از نوع مجانیش. خودتونید و خودتون.
  • فروشگاه اینترنتی
    هزینه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به مراتب بیشتر از بقیه‌ی دسته‌هاست. شاید فقط پرتال سازمانی بتونه باهاش رقابت کنه. اما باید بگم که سزاوار هر ریالش هست. اگر بخوام فقط در مورد هاست مناسب برای سایت فروشگاهی بنویسم باید بگم این نوع میزبانی به خودی خود می‌تونه با هزینه طراحی سایت اون یکی سایت ها رقابت کنه.سایت فروشگاه اینترنتی یک هاست قوی لازم داره. چون، راست و پوست‌کنده، اطلاعات زیادی برای پردازش داره. اول اینکه معمولا یک فروشگاه اینترنتی محصولات زیادی داره. بگذارید از اصطلاحات ووکامرس استفاده کنم، یک محصول ساده ووکامرس به راحتی می‌تونه بیشتر از یک پست وبلاگی اطلاعات داشته باشه؛ حالا متغیر بودن خیلی از محصولات رو در نظر نگیریم. بعد اینکه کاش فقط محصول بود. لیست کاربرای ثبتنام شده یک سایت فروشگاهی هم بیشتر از سایت‌های دیگه‌ست. علاوه بر اون سفارش‌های ثبت شده هست. بعد آمار و اطلاعاتی هست که هر فروشنده اینترنتی دوست داره بدونه تا شاید بتونه با تکیه بر اون‌ها فروشش رو بالاتر ببره. همه‌ی این‌ها برای ذخیره‌سازیشون فضا احتیاج دارند و برای پردازششون به سی‌پی‌یو و رم. خیلی‌ها این اشتباه رو می‌کنند و فکر می‌کنند که برای کاهش هزینه طراحی سایت اول‌های کار می‌تونند از این هزینه بزنند. تا بعدا که کار راه افتاد اون موقع به فکر یک هاست بهتر باشند. در صورتی که همین ایراداتی که که هاست ضعیف پیش میاره حتی تاخیر در پاسخگویی به بازدیدکننده سایت می‌تون اون رو برای همیشه از خرید از این سایت منصرف کنه. تا جایی که نماد اعتماد هم اگر ببینه هاستت ضعیفه و ایراد سرور میده نشان اعتماد رو از سایت میگیره. در مورد هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی، حداقل پیشنهاد من استفاد از هاست‌هاییه که اختصاصا برای وردپرس بهینه شدند و معمولا با عنوان هاست وردپرس در لیست پلن قیمت‌ها ذکر می‌شند.

3) سیستم مدیریت محتوا – CMS.

سیستم مدیریت محتوا یکی دیگه از المان‌هایی هست که در هزینه طراحی سایت تاثیر داره.

نظر شخصی من اینه که وردپرس می‌تونه خیلی از نیازهای بخش عمده‌ای از سایت‌ها رو راه بندازه. یعنی اول با وردپرس پیش برید اگر دیدید که به نرم افزار تخصصی نیاز دارید بعدا برای برنامه‌نویسی اختصاصی فکری می‌کنید. یعنی معطل نشید و کار موردنظرتون رو شروع کنید.

وردپرس مجانیه و مجموعه‌ی عظیمی از قالب‌ها و افزونه‌ها مختلف برای کارهای مختلف رو در اختیار ما قرار میده. و چون کاربرهای زیادی داره یعنی حتما کسی پیدا میشه که راهی رو که ما می‌خواهیم رو قبلا رفته و راه حلی براش داره. (بیشتر از ۶۰ درصد کل سایت های CMS دار در اینترنت از وردپرس استفاده می‌کنند. و با در نظر گرفتن سایت‌های دیگه، بیش از ۴۰ درصد کل سایت‌های دنیا از وردپرس استفاده می‌کنند.)

در مورد سیستم مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی یا همون فروشگاه سازها، اینطور پیش برید: اگر نوپا هستید و کالاهای شما محدود هست و برای جذب مشتری باید مطالب آموزشی منتشر کنید، از همون وردپرس استفاده کنید. اگر دیگه برای خودتون فروشگاهی شدید و دارید قد علم می‌کنید، پرستاشاپ و اپن کارت می‌تونند گزینه مناسبی برای شما باشند. وقتی سری بین سرها درآوردید و برای خودتون غولی شدید، مجنتو رو توصیه می‌کنم. همه‌ی این‌ها مجانی هستند و یا نسخه مجانی دارند. شاید لازم باشه برای قالب و امکانات اضافی مبلغی پرداخت کنید. و دروغ چرا، کار با این‌ها پیچیده‌است. با ترتیبی که من گفتم، از اول به آخر پیچیده‌تر هم میشه و به احتمال خیلی زیاد حداقل برای راه اندازی اولیه و آموزش، به کمک یک متخصص نیاز خواهید داشت. اما در مقابل یک نرم‌افزار سفارشی شده همرده خودشون، هزینه طراحی سایت شما رو، چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی، تا حد زیادی کاهش میده.

البته من مخالف برنامه‌نویسی اختصاصی نیستم که هیچ، طرفدارش هم هستم. چون پول بیشتری از مشتری خواهم گرفت. و دیگه مجبور نیستم قسمتی از هزینه طراحی سایت رو صرف سازنده قالب و سازنده افزونه و اینطور چیزها کنم. اما در اکثر قریب به اتفاق مواقع اون برنامه‌ای که بصورت جنریک برای شما نوشته می‌شه کمتر از برنامه‌های متن‌باز موجود نباشه، بیشتر هم نیست. مگر اینکه شرکت مربوطه یک تیم بزرگ تجزیه تحلیل متشکل از متخصصین برنامه نویسی، و کسب و کار، و بازاریابی و … داشته باشه. اگر شما بودجه کافی برای پرداخت دسمتزد چنین شرکتی‌هایی دارید، وقتتون رو تلف نکنید، همه کارها رو بهشون بسپری. تمام.

توصیه من اینه که برای مدتی با همین فروشگاه‌سازهای رایگان کار بکنید تا بفهمید واقعا چه نیازهایی دارید. بعدا اقدام به سفارش نرم افزار بکنید. حتی در مورد نرم‌افزارها و اپ موبایل هم همین نظر رو دارم. بعد از گذشت چند ما یا یکی دو سال، اگر دیدید قسمت عمده‌ای مراجعات شما از موبایل صورت میگیره، در این صورت تهیه اپ موبایل می‌تونه گزینه هوشمندانه‌ای برای شما باشه.

4) ظاهر سایت.

قبلاًها وقتی صحبت از طراحی سایت می‌شد منظور ساخت کل سایت بود؛ ظاهر و باطن. اما الان با رونق گرفتن اپ‌های موبایل و تبلت و حتی دسکتاپ نیازی برای تشکیل شاخه جدید طراحی رابط واسط کاربر/تجربه کاربر UI/UX به وجود اومده. حالا طراحی ظاهر سایت هم متخصص‌هایی داره که فقط رو این رشته تمرکز کردند.

اگر برای بک‌اند (Back-End) و سیستم مدیریت محتوی خود، نرم‌افزارهای متن بازی مثل وردپرس رو انتخاب کرده باشید برای کم نگه داشتن هزینه طراحی سایت می‌تونید از قالب‌های مجانی استفاده کنید. اگر این قالب‌ها به اندازه‌ی کافی برای شما پر زرق و برق نبودند می‌تونید از قالب‌های آماده‌ای که در بازار هست تهیه کنید. در این صورت برای این قلم از هزینه‌هاتون می‌تونید قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومن در نظر بگیرید. اگر هم قالب‌های آماده مورد پسندتون نباشه، این نرم‌افزارها اجازه می‌دند قالب سفارشی خودتون رو هم روش نصب کنید. در این صورت دیگه نمی‌شه قیمت مشخصی براش تعیین کرد و به توافق شما با طراح بستگی داره.

اگر هم بک‌اند شما کلا سفارشی باشه معمولا قیمت طراحی ظاهر سایت بصورت پکیج یکجا با دیگر قسمت‌های سایت، یکجا حساب و به شما اعلام می‌شه. البته این رو هم رو سنگ ننوشتند. بوده که مشتری با قالبی که قبلا تهیه کرده، حالا به دست طراح گرافیک ست اداریش و یا از یک سایت دیگه، اومده گفته این رو برای سایتم استفاده کن.

دیگه؟

این‌هایی که خدمتتون عرض کردم هزینه‌ها و گزینه‌هایی هستند که بدون اون‌ها سایت راه نمی‌افته.خوب… شاید آخرین گزینه رو بشه قلم کشید. و در هر حال این‌ها، هزینه‌هایی هستند که برای راه‌اندازی اولیه سایت می‌تونید در نظر بگیرید.

ولی هزینه طراحی سایت آخرین هزینه شما نیست بلکه اولیشه.

محتوای سایت

منظورم متن و عکس‌هایی هستش که می‌خواهید درون سایتون بگذارید. اگر سایتتون جنبه کارت ویزیت و معرفی داشته باشد، شاید یکبار تهیه مطلب کافی باشه ولی اگر بخواهید بازدیدکننده جذب کنید باید در نظر بگیرید که این یک کار دائمی خواهد بود.

متن مهمتر از تصویره. خیلی مهمتر. یکی از بخش‌های سئو هم حساب میشه. و یکی از هزینه‌هایی هست که اولویت زیادی داره. شما هم باید هزینه کنید. این هزینه می تونه مالی یا نیروی انسانی باشه.

محتوا در طراحی سایت هم می‌تونه کمک خیلی بزرگی برای شکل‌گیری ظاهر و ساختار سایت شما باشه. برای همین توصیه می کنم قبل از هر اقدامی اول متن‌ها و عکس‌های سایت رو آماده کنید. طراح می‌تونه هنگام طراحی از متن‌های ساختگی مثل لورم ایپسوم و تصاویر استوک استفاده کنه و یا شما می تونید از قالب‌هایی استفاده کنید که جای نوشته‌های اون از قبل تعیین شده. ولی برای من خیلی پیش اومده که دیدم مشتری بعد طراحی و یا خرید قالب برای بعضی جاها متن و تصویر پیدا نمی‌کنه و یکی از این ۲ راه رو انتخاب می‌کنه. یا میگذاره یا همون متون و تصاویر بی‌معنی رو که طراح انتخاب کرده رو به حال خودش رها می کنه. ویا به زور یک چیزی تهیه می‌کنه و جاهای خالی رو پر می‌کمه. که هر کدوم از این‌ها عیب‌های خودشون رو دارند.

SEO

حرف از محتوا شد، نمیشه سئو رو هم نگفت. سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو یکی دیگه از گزینه‌ها برای هزینه کردنه. سئو شامل خیلی از جنبه‌ها میشه. از نظر موتورهای جستجوی مختلف هم فرق می‌کنه. که هیچکدوم از اون‌ها هم رسما شرایط و گزینه‌هایی رو که برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاد می‌کنند، اعلام نکردند. البته سئو دانش آنچنان پیچیده و سختی هم نیست که خود شما نتونید یاد بگیرید و انجام بدید. شاید همین الانش هم با رعایت اصول نگارش صحیح دارید بخش زیادیش رو رعایت می‌کنید.

محتوا یقینا قسمتی از اونه، قسمت بزرگی هم هست. با پیروی از چند نکته به افزونه سئو هم احتیاج پیدا نمی‌کنید. رعایت بعضی نکات هنگام قرار دادن تصاویر هم اثر داره. بک‌لینک و تبلیغات هم یک قسمتی دیگه‌ست.

قسمت زیادیش رو خودتون می‌تونید انجام بدید. اما اگر خواستید در وقت سرفه‌جویی کنید می‌تونید به یک متخصص سئو بسپاریدش.

نگهداری و پشتیبانی هاست

وقتی تو قسمت سئو حرف از سپردن کارها به کس دیگه‌ای شد گفتم هاست رو هم یاد آوری کنم. تو میزبانی‌های اشتراکی به ندرت لازم میشه، تو تنظیمات هاست دست ببرید. حتی بیشتر مواقع اجازه‌ش رو ندارید. ولی گه گداری لازم میشه. شاید لازم باشه با شرکت ارائه کننده‌ی سرویس میزبانی تماس بگیرید. اگر بعضی نکات رو بدونید کارهاتون زودتر راه می‌افته. اگر کسی رو هم داشته باشید هم که چه بهتر. می‌تونید این کارها رو به طراح سایت بسپرید. ولی همون اولش باهاش هماهنگ کنید. شاید تو هزینه طراحی سایت فرق کنه ولی جنگ اول به از صلح آخر.

برای سرور مجازی و اختصاصی حتما باید یک متخصص سرش باشه. این هم می‌تونه هزینه باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *